Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet perustuvat koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutena, eikä siitä saatu arvosana tai sanallinen arvio vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.
Oppilaan käyttäytymiseen liittyvät erityistarpeet tulee tarvittaessa kirjata oppimissuunnitelmaan tai henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS), jotta ne voidaan ottaa huomioon käyttäytymisen arvioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Päättö- ja erotodistukseen käyttäytymisen arviota ei merkitä.
Käyttäytymisen arviointikriteerit Ranualla
Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat ja todistuksen arvosana määräytyy opettajien antamien numeroiden keskiarvon perusteella. Opettaja arvioi oppilaan käyttäytymisen jokaisessa opettamassaan ryhmässä erikseen. Luokanopettaja/luokanvalvoja voi perustellusta syystä ehdottaa oppilaan käyttäytymisen numeron muuttamista arviointikokouksessa.
Käyttäytymisen arvosana annetaan seuraavin perustein:
Erinomainen
|
10
|
Oppilas on kohtelias ja ottaa huomioon muut ihmiset ja pitää aktiivisesti huolta ympäristöstään. Hän on rehellinen, oma-aloitteinen ja luotettava. Hän on sisäistänyt yhteisön säännöt ja osaa toimia rakentavasti koko kouluyhteisön parhaaksi.
|
Kiitettävä
|
9
|
Oppilas on kohtelias ja rehellinen. Hän ottaa huomioon toiset eikä häiritse tunneilla. Oppilaan asenne koulutyöhön on myönteinen. Oppilas huolehtii omalta osaltaan ympäristön siisteydestä ja viihtyisyydestä. Hän noudattaa sääntöjä lähes aina.
|
Hyvä
|
8
|
Oppilas käyttäytyy rehellisesti ja yleensä asiallisesti. Oppilaan asenne kouluyhteisön jäseniin ja koulutyöhön on myönteinen. Hän huolehtii ympäristöstään ja noudattaa useimmiten koulun sääntöjä.
|
Tyydyttävä
|
7
|
Oppilaan käyttäytymisessä ilmenee puutteita. Oppilaalla voi olla parannettavaa työnarvostuksessa. Hän ei aina ota huomioon kouluyhteisön jäseniä eikä ympäristöään. Hän tuntee säännöt, mutta niiden noudattamisessa on joskus huomautettavaa.
|
Kohtalainen
|
6
|
Oppilaalla on vakavia puutteita monilla käyttäytymisen alueilla ja hänellä on useita koulun antamia rangaistuksia. Hän suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin, koulunkäyntiin ja ympäristöönsä. Hän voi olla aggressiivinen ja kiusata toisia.
|
Välttävä
|
5
|
Oppilaalla on jatkuvasti käytöshäiriöitä. Hänen käyttäytymisensä on röyhkeää. Oppilaan käyttäytyminen voi olla väkivaltaista, toisia oppilaita, opettajia ja muuta henkilökuntaa tai toisten ja koulun omaisuutta vahingoittavaa. Hänen asenteensa koulunkäyntiin on kielteinen. Oppilas on piittaamaton koulun järjestyssäännöistä ja turvallisuusohjeista. Oppilas lietsoo asenteellaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä.
|
Hylätty
|
4
|
Oppilaan käyttäytyminen on normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta. Hänen käytöstään ja asennettaan ei saada muuttumaan koulun käytettävissä olevin keinoin.
|
Julkisesti, opettajille, opiskelijoille, henkilökunnalle ja huoltajille