Ranuan Kirkonkylän koululla on otettu käyttöön varhaisen puuttumisen malli oppilaan poissaoloihin puuttumisessa. Nimensä mukaisesti mallin tarkoituksena on, että oppilaan toistuviin poissaoloihin ja poissaolojen syihin päästäisiin puuttumaan varhaisessa vaiheessa ja toimimaan niin, että opinnoissa eteneminen ei vaarantuisi. Varhaisen puuttumisen avulla pyritään ehkäisemään poissaolokierteen syntymistä ja siten vähentämään huolta lapsen syrjäytymisestä.
Kaikilla koulun opettajilla on ohjenuoranaan alla kuvattu malli, jonka mukaan toimitaan ja otetaan tarvittaessa yhteyttä koteihin:
Varhainen puuttuminen poissaoloihin Ranuan Kirkonkylän koululla
Mikäli oppilaalla ylittyy 50 poissaolotunnin raja, ottaa luokanopettaja yhteyden kotiin ja yhteistyössä huoltajan kanssa käy poissaolojen syyt läpi. Jos luokanopettajalla herää oppilaan poissaoloista huoli (esim. luvattomat poissaolot, myöhästelyt, epäselvät terveyssyyt), luokanopettaja järjestää koululla tapaamisen, johon osallistuvat oppilas, huoltaja(t), opettaja sekä tarvittaessa koulukuraattori/kouluterveydenhoitaja. Tarkoituksena on käydä lapsen ja huoltajan kanssa oppilaan poissaoloihin johtanut tilanne kokonaisvaltaisesti läpi. Tapaamisessa tulee sopia poissaolojen seurannasta. Seurannan tulee jatkua koko lukuvuoden ajan, poissaolot eivät nollaudu lukukauden (syksy/kevät) vaihtuessa. Mikäli huolta herättävät poissaolot jatkuvat (poissaolojen määrä ylittää 80 tuntia lukukaudessa), tulee oppilaan asia käsitellä monialaisessa oppilashuoltoryhmässä.
Julkisesti, opettajille, henkilökunnalle ja huoltajille